Date w/ IKEA

På mässan fick jag ett sms där det stod något om att hon som skrev lyssnade på Spanarna och att Jessica Gedin gjorde min spaning. Inget jag förstod där nere på golvet eller var jag nu kan ha varit, men såhär hemma i Malmö har jag lyssnat på programmet, och jo, det hade jag kanske kunnat säga. I vilket fall. Jag gjorde en Per för en dryg månad sedan och så fullföljer jag denna nu. I Sydsvenskan kommenterade jag då följande:



Varje år kommer en ny Ikeakatalog och varje år kommenteras detta visuella tvärsnitt av samtiden. Möblerna, tygerna, formerna, vad har de ställt i bokhyllorna, vad hänger på väggarna och så vidare.

I år har ännu så länge det stora samtalsämnet varit valet av typsnitt. En namninsamling för att få tillbaka det gamla har startats, i förra veckan twittrades det mer om Ikea och typsnitt än om exempelvis Ted Kennedy och ett nytt ord, Verdanagate, har bildats.

Det är såklart inte första gången design skapar protester. Senaste åren har bland annat sett logotypen till sommar-OS i London 2012 samla ihop 48 000 underskrifter på 48 timmar och likafullt samlades det in underskrifter förra hösten då Facebook ändrade sin layout.

Typsnittet som Ikea har valt heter Verdana. Ikea själva talar om att man vill använda samma typsnitt i alla länder, slippa ge olika intryck på webben kontra trycksaker och dessutom tror inte företaget att den stora massan är särskilt intresserade av vilket typsnitt Ikea använder. Inte heller Wikipedia tycker det finns något allmänintresse och vill plocka bort det nya uppslagsordet Verdanagate.

Vad är det som irriterar tusentals grafiska designers med flera jorden runt? En anledning kan vara att Verdana är ett typsnitt med mycket hög läsbarhet i små storlekar – på datorskärmar. Det ska inte användas till trycksaker då det anses vara det första genuina typsnittet för den digitala världen. En annan, möjligen enklare, anledning kan vara att det ägs av Microsoft vars rykte i typsnittskretsar är, milt uttryckt, inget vidare.

Men kanske finns det något irriterande också i vad man valt bort. Ikea har fram till nu haft en variant av Futura som typsnitt, kanske det typsnitt som flest grafiska designers gillar. Michael Bierut berättar i 79 short essays on design om sina studenters vilja att alltid välja Futura, ett geometriskt typsnitt som verkar andas design. Kraftwerk, ett av musikhistoriens mest grafiskt uttryckta band använde Futura och stilmedvetna regissörer som Stanley Kubrick och Wes Anderson har använt det i alla sina filmer.

Så, Ikea har valt Verdana, designvärlden vill ha tillbaka Futura. Men det många i upphetsningen verkar glömma bort är på samma vis som Futura skapades för att uttrycka det moderna, snarare än en version av det förra, har Ikea alltid velat sälja moderna möbler. Verdana är med andra ord ett alldeles väntat val, bra dessutom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar